woensdag 20 februari 2013

Vooruit!


16 februari 2013, het was zo ver het een na laatste spoor lopen in Amerongen, onderweg was het goed weer zo’n 6 graden, hoe verder ik in de richting van mijn eind bestemming kwam hoe meer de temperatuur naar beneden ging, en ik kwam stukken tegen die nog vol op in de sneeuw lagen, een hele andere wereld, bij afslag 22 eraf en binnendoor richting Leersum naar Amerongen. Aangekomen waar we hebben afgesproken, nog even de benen gestrekt en Raja nog even laten warm lopen, en die vond het heerlijk in de sneeuw.
De andere voorjagers waren ook gearriveerd, koffie gedronken en toen met E.J. naar het perceel waar het zich ging afspelen. Catootje was als 1e aan de beurt, en dat ging vlot, en op een gegeven ogenblik ging Catoo Luid op Spoor, wat dachten de andere 2 wat jij kan kunnen wij beter, het gevolg was dat er 3 teckels hals gaven, daarna was het stil en het stuk werd binnen gehaald, en de breuk werd gegeven.

Nummer 2 was Gilles, en nu wil het geval dat E.J. wat verrassingen in het spoor had gelegd, en als je zelf mee loopt achter de gene die het spoor loopt, heb je meer oog voor de omgeving, E.J. liet zien waar zweet lag, lichtbruin al opgenomen door de sneeuw, liet wissels zien die door het vele belopen van de reeën sneeuwvrij waren, reeprenten gezien in de sneeuw.

De verrassing was dat er 5 Wiedergangen in het spoor zaten, dit betekend dat het dier rechtdoor loopt, zich omdraait en over het zelfde weer teug loopt, en zo probeert zijn achtervolger te misleiden, maar ook deze combinatie heeft het volbracht en het stuk binnen gebracht, de breuk werd uitgereikt en E.J. heeft uitleg geven, want die had iets van wat gebeurt hier, even gelachen, en toen de lol dat ik nog moest.

Het was zover, vragen stellen, ik ben gebeld en er moet een nazoek gedaan worden, wat is er geschoten, welk kaliber en wat is de vluchtrichting, is er gemarkeerd, ik vind dit soms wat moeilijk, maar goed het ging om Roodwild en het was een passant, aangezien het dier al rennend van het ene perceel naar het andere overstak, en de jager verrast was, heeft hij het dier in de achterhand geraakt, waardoor het door de achterlopers ging, vervolgens op kwam en het rit aannam. De jager had een hond bij zich, maar het lukte hem niet het stuk te vinden.
 

Er was weinig tot geen zweet, dus Raja meteen meegenomen, die kreeg verwaaiing en we gingen op pad, bij het passeren van een wissel gaf ze even hals, maar liep door op het spoor, toen hoorde ik dat we teveel links zaten en we moesten meer naar rechts, dus conclusie we zaten niet meer op het spoor maar op vers, stuk terug gegaan, Raja zoek de Bok en ze pakte het weer op, ik liep nog met mijn gezicht in de Bramentakken, dus er liep bloed langs mijn gezicht en mijn bril was beslagen, maar toen liep ze ineens rechtdoor, en kwam terug over het zelfde stuk dus ik dacht haha ik heb ook een Wiedergang, niet dus maar dat hoorde ik later.
Toen kwam er een moment dat Raja in de lucht aan het snuiven was, dat had ik goed gezien, ze ging op het spoor door dacht ik, maar ze liep op verwaaiing en niet op het spoor, maar doordat ik lijn gaf, ging ze door, en kwam weer terug, dat bracht mij in verwarring, mijn bril was weer nat, het was wat mistig, kon me even niet orienteren, hoorde ik achter me volg je rug, maar omdat je je hond in de gaten moet houden en ik het gevoel had dat we dicht in de buurt zaten, liepen we door en vonden het stuk.

Waidmannsheil, Waidmannsdank, de breuk gekregen, uitleg wat ik dacht dat een Wiedergang was, was het spoor van de jager en zijn hond, maar Raja liet zich niet misleiden sloeg een haak naar rechts en ging op het spoor, daarnaast heeft ze veel op verwaaiing gelopen, en E.J. had ook geroepen Raja wil je wat laten zien, Raja heeft Tot verwezen ( in het Duits Totverweisser), ze heeft het stuk aangeraakt en is terug gekomen naar mij, van daar ligt het.
En tja met het roepen van volg je rug (dat zal me wel een poosje blijven achtervolgen), is de titel van dit schrijven VOORUIT. Heb veel geleerd, gezien, en dat mijn teckel vol verrassingen zit, Luid op Spoor, Tot verweisen.

Catootje, Gilles en Raja, de voorjagers en E.J. Waidmannsheil.
Helene

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor uw reactie deze wordt bijzonder gewaardeerd!