donderdag 2 februari 2012

Zweet succes

Duitsland,

We zouden gaan aanzitten om een hert dat vrij gegeven was te schieten. Om 15.00 uur zijn we met zijn tweeen gaan zitten ieder op een eigen hoogzit. Om 16.15 uur hoor ik een schot, na gebeld te hebben met mijn jachtmaat bleek hij geschoten te hebben op het vrij gegeven hert. Om dat het afschot hert met twee andere herten kwam wist mijn jachtmaat niet welke kant hij op gegaan was. Maar uit ervaring weet ik dat dat meestal de kant is van waar ze kwamen. Omdat het vroeg donker werd heb ik hem het advies gegeven om met nazoek te wachten tot de volgende morgen. Immers, het volgen van een warm spoor is moeilijk voor de hond en een nazoek als het donker is, is sterk af te raden dus heb ik dat nooit gedaan !!! Sporen die het dier dan achterlaat zijn moeilijk te zien. Verder is het zo dat als je te vroeg gaat nazoeken het dier weg vlucht en dat kan zeker in het geval van een hert een erg lange nazoek worden. Wij terug naar ons appartement, onderweg mijn jachtmaat gevraagd waar het schot volgens hem afgekomen was. Hij gaf aan dat het zuiver blad was, maar had bij het hert geen enkel teken gezien dat wees op een blad schot. Terug in ons appartement ben ik gelijk mijn spullen gaan verzamelen voor de volgende dag, maar helaas lag de zweetlijn in Nederland !!!!! Nu heb ik er twee maar ook alles lag in Nederland !!! Ik had wel een rol- lijn, dus die moest dan maar mee. ( Ik ben eens op komen dagen in Amerongen bij de Heren Gert & Erick-Jan met zo'n rol- lijn, ze keken een beetje raar zullen we maar zeggen, en mompelden wat, iets wat ik niet helemaal kon verstaan ).

De volgende dag bij het licht worden op pad met Kyra. Bij de aanschot plaats lag een klein beetje zweet, en verder niets. In gedachte zag me al met de rol- lijn half Duitsland door lopen !! Kyra aan de lijn en ze ging richting waar de herten vandaan gekomen waren. Leuk lopen met zo'n rol- lijn, zal me nooit meer gebeuren !!! Het hert had onder weg een haak geslagen en lag ongeveer 300 meter vanaf de plek waar hij geschoten was precies op een bospad. Dat was voor ons weer leuk aangezien hij 170 kilo woog !!! Let op bij de nazoek van een hert, ga niet te snel nazoeken, een aangeschoten het kan zo maar honderden meters ver lopen, zeker als gelijk met de nazoek begonnen wordt. Bij het ontweiden bleek het een bladschot te zijn, maar de kogel was precies tussen twee ribben door gegaan. Dus ook als de jager aangeeft geen teken van inschot bij het dier gezien te hebben zeker gaan na zoeken !!!



Waidmansheil.
Moraal van dit verhaal: VERGEET NOOIT JE ZWEETLIJN !!!!

gr. de opper rechter,



1 opmerking:

  1. Om met de inmiddels beroemde woorden van Maxima te spreken "hij was een beetje dom". Waidmansheil Marco rhtm

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor uw reactie deze wordt bijzonder gewaardeerd!